11.9.11

NOVEL--> satu rasa dua hati --> part 1


Tengku Uwais adha tengku Jamil
Dhamia Dharwanisha Darwish


 "perkenalan disulami benang kepercayaan..aku untukmu..kamu untukku...."

Keletahnya menghiburkan aku. Setiap perkataan yang keluar dari mulutnya itu selalu membuatkan aku tergelak macam hantu. Entah apa yang menariknya dengan sikap dia sehingga begitu menyenangkan aku.
“mia....kau ni apasal, termenung je..”, jerkahan dari belakang menyebabkan semua lamunan dhamia hilang seperti asap. Dikerling sahabat baiknya yang sudah melabuhkan punggungnya di sisi dhamia.
“kacau je la kau ni uwais...kau xde kelas ke?ponteng ek?”, soal dhamia sambil merenung tajam ke arah uwais adha yang sedang menguis-guis pasir di sekeliling mereka.
“malasla aku nk masuk kelas, bukan seronok pun.. lgpon aku slalu kena kacau bila masuk kelas...x suka taw”, luahan uwais adha sayu. Dhamia kesian dengan nasib uwais adha, namun dhamia tidak mampu untuk melindungi uwais dari menjadi mangsa ejekan kawan-kawan yang lain.
“sorry uwais, aku x dapat nk protect kau...aku minta maaf sgt2..kadang-kadang aku sedih..sbb setiap kali kau kena buli, aku mesti tengok jew..aku x mampu nk tolong kau uwais”, pandangan dhamia yang tadi dihalakan ke arah pantai ditundukkan ke bawah. Sedih hatinya sudah tidak dapat di selindungkan. Uwais menepuk belakang dhamia.
“mia, aku x kisahla..aku yg patut protect kau..tp kau tahula kan aku ni macam mana..kau sggp kawan ngn aku pun da kira ok..sapela yang nk kawan dengan aku ni..yang buruk, pakai spek besar-besar, seluar not up to date..mcm org kampung la...kau je yg buta hati kawan ngn aku...thanx mia”,ujar uwais sambil memegang tangan sahabat baiknya ini. Dhamia hanya tersenyum.
Dhamia melepaskan pandangannya ke arah pantai yang tenang. Detik perkenalannya dengan uwais adha menjelma dibenaknya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan